Blogs

Goed gesprek

Ingezonden door: ha 1 May 2015

Hij – we noemen hem even Wim - heeft een gesprek aangevraagd. Hij loopt ergens mee. Wim is een medewerker van een opdrachtgever en hij twijfelt of het niet eigenlijk een coachvraag is, maar dat kan hij niet zo goed beoordelen. Want wat mag je nu van ‘coachen’ verwachten? Alweer zo’n moderne term waar hij de kriebels van krijgt. Maar een goed gesprek ziet hij wel zitten.

We spreken af op een rustige locatie en Wim steekt meteen van wal. “Al bijna dertig jaar werk ik bij dezelfde werkgever. Mijn hart zit in dit bedrijf! Maar alles verandert. De managers worden jonger en hebben alleen maar oog voor cijfers. Zij begrijpen niet wat ik doe en ik begrijp niet waar zij zich zo druk om maken. Mijn werk als serviceverlener, het door het vuur gaan voor klanten komt meer en meer in de verdrukking. Ik moet werken met tabelletjes en tijdschema’s die helemaal niet passen. Dat is toch onbegrijpelijk? Als je geen service biedt, lopen klanten weg! Ik weet niet hoe ik verder moet.”

Ik merk hoe de hele situatie Wim raakt. Ik zie niet iemand die coaching nodig heeft. Wat ik wel zie, is een gedreven man, die de weg niet kan vinden in deze tijd van opgeschroefde maatstaven. Ik zie ook iemand met heel veel hart voor de zaak en die moeilijk kan meeveranderen naar een wereld die alleen over cijfers gaat. Hij heeft inmiddels een leeftijd bereikt waarop het vinden van een nieuwe baan in een maatschappij met te weinig werk geen realiteit is.

Mijn terugkoppeling aan de werkgever is een advies. Maak een keus: zet Wim dáár in waar hij kan doen waar hij goed in is en belast hem niet met regels die voor hem onmogelijk zijn, óf biedt hem een regeling waarbij hij zijn passie voor dienstverlening op een andere manier kan invullen. Op dezelfde voet door blijven gaan, is geen optie. Dat leidt alleen maar tot ongezonde situaties.

Tegenwoordig heeft Wim een andere werkplek. Een plek waar hij zich thuis voelt, met een lagere werkdruk en waar hij langzaam zijn werkzaamheden kan afbouwen. Zo heeft een goed gesprek tussen Wim en mij geleid tot een goed gesprek tussen Wim en zijn werkgever. Én tot een oplossing.

Geschreven door Marja Davids